Orta Kulak İltahabı (Otitis Media)

Orta kulak yani kulak zarı ile iç kulak arasında kalan boşluğun inflamasyonu ve enfeksiyonuna orta kulak iltihabı denilmektedir. Tek ya da her iki kulak aynı anda etkilenebilir. Çocuklarda çok sık karşılaşılan bir hastalık olup, yaş arttıkça görülme sıklığı önemli oranda azalmaktadır.

Orta Kulak İltahabı (Otitis Media) Nedenleri Nelerdir?

En önemli nedenlerinden biri orta kulakla geniz arasında irtibatı sağlayan östaki borusunun görevini yerine getirememesidir. Buna neden olan faktörler arasında;

• Üst solunum yolu enfeksiyonları,
  • Alerji,
  • Bağışıklık sisteminin zayıflaması,
  • Anatomik bozukluklar
  • Genetik yatkınlık
  • Kalabalık ortamlarda bulunma
  • Sigara dumanına maruz kalma sayılabilir.

Orta Kulak İltahabı (Otitis Media) Belirtileri Nelerdir?

• Dolgunluk hissi
  • İşitme azlığı
  • Bebeklerde huzursuzluk
  • Halsizlik
  • Orta kulaktaki iltihaplı materyal kulak zarını delerek dışarı akarsa, kanlı ve iltihaplı kulak akıntısı
  • Kulak ağrısı (Ağrı hissi, eğilirken ya da otururken değişir. Eğildikçe basınç artışına bağlı olarak ağrı da artar.)

Orta Kulak İltahabı (Otitis Media) Tedavisi

Genellikle antibiyotikler, ağrı kesici ve ateş düşürücülerle tedavi edilir. Antibiyotiklere cevap alınamadığı durumlarda kulak zarını çizmek gerekebilir.

Kronik Orta Kulak İltihabı Nedir?

Orta kulaktaki iltihabi hastalığın uzun sürdüğü ve kulak zarında kalıcı bir delinme olduğu durumları ifade eder. Genellikle, erken çocukluk çağında başlayan orta kulak iltihaplarının yeterince tedavi edilip kontrol altına alınmaması ile oluşur. Orta kulaktaki kemikçiklerde (örs, çekiç, üzengi) harabiyete, kulak kemiğinin içindeki ve çevresindeki başka dokularda da iltihaplanmaya neden olabilir.

Üç formda görülebilir;

• Akıntısız kolesteatomsuz kronik kulak iltihapları
  • Kulak iltihabı sonrası kulak zarı delinmiş ve kapanmamıştır. Kulak zarı delik olduğu sürece zaman zaman orta kulak iltihabı tekrarlar ve kulak akıntısı tekrar eder.
  • Akıntılı kolesteatomsuz kronik kulak iltihapları

Kulaktaki iltihabi akıntı kesilmezs işitme kaybı biraz daha fazladır.

Kolesteatomlu Kronik Kulak İltihapları

Kulak zarının dış kısmında ve dış kulak yolunda bulunan cildin, bazen kulak zarındaki delikten orta kulağa ilerlemesine yani orta kulakta cilt bulunmasına kolestatom denir. Buradaki cilt kendi üzerinde katlanarak büyümeye devam eder. Bu büyüme sırasında çevresindeki dokuları tahrip eder ve üzerine iltihap eklenmesi ile birlikte kötü kokulu bir kulak akıntısına neden olur.

Kronik Orta Kulak İltihabının Belirtileri Nelerdir?

• Kulak akıntısı
  • İşitme kaybı ve kulak çınlaması
  • Kulak ağrısı (nadiren)

Kronik Orta Kulak İltihabının Tedavisi

Tedavi genellikle cerrahidir. Duruma göre miringoplasti, timpanoplasti, osikuloplasti ve mastoidektomi uygulanır. Amaç  kulak zarının  tamir edilmesi, kulak kemiğinin arka tarafında yer alan mastoid bölgedeki kalıcı iltihabın temizlenmesi ve kemikciklerin onarılmasıdır. Ameliyatın başarısını; akıntı olup olmaması, kulak zarındaki deliğin büyüklüğü, orta kulak kemikçiklerinde tahribatın varlığı gibi faktörler etkiler.