Burun Tıkanıklığı

İnsan sağlığı için sağlıklı bir solunum fonksiyonu şarttır.

Burun tıkanıklığı yüzünden ağız solunum yapılması durumunda, alınan oksijen akciğerlerde yeterince tutulamamakta ve kandaki oksijen seviyesinde azalma olmaktadır. Kandaki oksijen seviyesinde azalma hipertansiyon, kalp ritm problemleri ya da kalp yetmezliği gibi sorunlar oluşturabilmektedir. Uzun süreli burun tıkanıklıkları tedavi edilmedikleri zaman çok ciddi sağlık problemlerine yol açabilmektedir.

Bebekler ilk 6 ay içinde ağızdan nefes alıp vermeyi beceremediklerinden dolayı sadece burun yoluyla nefes alabilirler. Bebeklerde burun tıkanıklığı bebeklerin nefes alıp vermesini, rahat uyumasını beslenmelerini engeller, dolayısıyla bebeğin gelişimini olumsuz etkiler. Bu nedenle bebeklerdeki burun tıkanıklıklarının ihmal edilmemesi çok önemlidir.

Burun tıkanıklığının nedenleri:

•  Nezle, grip
  •  Sinüzit
  •  Alerjik rinit
  •  Nazal polip
  •  Burun eğriliği (septum deviasyonu)
  •  Çeşitli alerjiler
  •  Konka hipertrofisi
  •  Dar burun sendromu
  •  Geniz eti
  •  Alt burun etlerinde büyüme ya da küçülme
  •  Nazal valv yetmezliği
  •  Hormonal durum
  •  İklim
  •  Sigara dumanı
  •  Bazı kimyasallar
  •  Mesleksel astım

Burun tıkanıklığının teşhisi:

Detaylı bir anemnez alındıktan sonra fizik muayene gerçekleştirilir. Endoskopik burun muayenesi durumun daha rahat tespit edilmesini sağlar. Nedene bağlı olarak bilgisayarlı tomografi ya da alerji testleri gerekebilir.

Burun tıkanıklığı nasıl tedavi edilir?

Burun tıkanıklığının tedavisi burun tıkanıklığına neden olan duruma bağlıdır. Septum deviasyonu (burun eğriliği), geniz eti (adenoid hipertrofi), konka hipertrofisi gibi yapısal kaynaklı tıkanıklıklarda ya da kronik sinüzit, konka bülloza (orta burun etinin içinde hava olması) gibi durumlarda çözüm cerrahidir. Örneğin Enfeksiyon ya da alerji gibi nedenlerden oluşan burun tıkanıklıklarında ilaç tedavisine gidilir. Burun açıcı (dekonjestan) damlalar ve spreyler, antihistaminikler, antibiyotikler sıklıkla kullanılan ilaçlardandır. Kronikleşmiş alerji sorununda aşı tedavisi uygulanabilir. Hastalar aynı zamanda bulundukları ortamı nemli tutarak, ılık suyla duş alarak, bol sıvı tüketerek, uyurken tıkalı olan burun deliğinin tersine yatarak, burna tuzlu su çekerek, sigara içilen ortamlardan uzak durarak, koklama ve yutkunma hareketi yaparak veya burundan yumuşakça üflemeye çalışarak tedaviye destek olabilirler.