Ağız Kokusu (Halitosis)

Sabah uyandıktan sonra birkaç saat içinde kendiliğinden kaybolan, yemek sonrası ya da ağız hijyeninin yeterince sağlanamaması sonucu ortaya çıkan ağız kokusu (halitosis) bir hastalık belirtisi olmayıp, fizyolojik bir durumdur. Ancak bunların dışında ortaya çıkan ağız kokusu bir hastalık belirtisidir ve patolojik ağız kokusu olarak adlandırılır.

Ağız kokusunun nedenleri:

• Yeterli ağız hijyeninin sağlanamaması
  • İyi temizlenmeyen protezler
  • Uzun süreli açlık
  • Diş çürükleri ve dişeti hastalıkları
  • Karaciğer hastalıkları
  • Bademcik ilthabı
  • Tükürük salgısında azalma
  • Sinüzit
  • Akciğer kaynaklı enfeksiyonlar
  • Şeker hastalığı
  • Reflü
  • Mide – bağırsak hastalıkları
  • Bazı yiyecekler
  • Böbrek yetmezliği
  • Metabolizma bozuklukları
  • Tütün ürünleri ve alkol

Ağız kokusunu önlemeye yardımcı olmak için yapılabilecekler:

• Diş fırçaları en fazla üç ay kullanıldıktan sonra değiştirilmelidir.
  • Sabah akşam dişler düzenli bir şekilde arkadan öne doğru fırçalanmalı ardından bir diş ipiyle diş araları temizlenmelidir. Çinko içeren bir diş macunu tercih edilebilir. Eğer CHX içeren gargara kullanılacaksa en çok 1 hafta kullanılabilir.
  • Gün içinde çinkolu sakız çiğnenebilir.
  • Dilde, özellikle dil sırtının arka bölgelerinde oluşan bakteriler ağız kokusuna yol açar. Bu nedenle dil arka kısmından başlayarak öne doğru süpürme hareketi ile fırçalanmalıdır.
  • Günde 2,5 – 3 litre su içmek tükürük salgısının artmasını sağlayarak ağız kokusunu önlemeye yardımcı olur.
  • Bazı yiyecekler ağız kokusunu önlemeye yardımcıdır (maydanoz, yoğurt, elma, havuç gibi).
  • Yiyecek ve içeceklere tarçın eklemek ağız içi bakterilere karşı etkin bir yöntemdir.
  • Uyku öncesinde, dişler en az iki dakika boyunca fırçalanmalıdır.
  • Çinkolu alkolsüz ve antiinflamatuarsız bir ağız gargarası kullanabilir.
  • Sigara ve alkolden uzak durulmalıdır.
  • Uzun süreli aç kalınmamalıdır.
  • Lokmalar iyice çiğnenmelidir, bu sayede ağızda yemek parçası kalma olasılığı düşer. Ayrıca İyi çiğnenen besinler daha iyi sindirileceği için mide kaynaklı ağız kokusunun da önüne geçilmiş olur.
    Sürekli kullanılan ilaçlar ağız kokusuna neden oluyorsa doktora danışılmalıdır.

Ağız kokusunun tedavisi:

Fizyolojik ağız kokusunun tedaviye ihtiyacı yoktur, kişinin kendi alacağı önlemlerle düzeltilebilir. Patolojik ağız kokularında altta yatan hastalık saptanarak, onun iyileştirilmesine yönelik tedavi uygulanır.