Geniz Eti (Adenoid)

Burun ile boğaz arasına yerleşmiş bulunan bir dokudur. Solunumla burundan giren virüsleri ve bakterileri yakalar ve antikor üretimi yapar. Geniz eti 6 yaşından sonra ise küçülmeye başlayarak, 12 yaş civarında erişkin boyutunu alır ve etkisizleşir. Ancak sıklıkla tekrar eden üst solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklık sistemi hastalıkları, alerjik reaksiyonlar, genetik nedenler ya da pasif sigara içiciliği yani anne babanın sigara içmesi gibi nedenlerle geniz eti büyüyebilir. Nadiren de olsa yetişkinlerde de geniz eti görülebilir. Geniz etinin iltihaplanması adenoidit, büyümesi adenoid hipertrofisi olarak adlandırılır.

Geniz etinin belirtileri:

• Burundan nefes almakta güçlük, ağızdan nefes alma
  • Horlama ve ağzı açık uyuma
  • Burundan konuşma
  • Boğaz ağrısı ve yutkunma güçlüğü
  • Uykuda terleme ve ağızdan salya akması
  • Uyku apnesi (uyku bozukluğu)
  • Derslerde başarısızlık
  • Tekrarlayan orta kulak iltihabı
  • İştahsızlık
  • Çene kemiklerinde ve dişlerde bozulmalar
  • Yüzde şekil bozukluğu (adenoid yüz)
  • Büyüme hormonu salgı bozukluğu
  • Boyunda bezeler

Geniz etinin tedavisi:

Öncelikle ilaçla tedavi (antibiyotikler) denenir. Geniz etinde iltihap yoksa geniz etinin kendiliğinden küçülmesi beklenebilir.Ancak geniz eti sıklıkla orta kulak iltihabına yol açıyorsa, uyku apnesi, solunum güçlüğü, konuşma bozukluğu ya da geniz eti dokusunda bir hastalık ya da sık tekrar eden geniz eti enfeksiyonu varsa geniz eti ameliyatı tercih edilebilir. Geniz eti ameliyatı, tek başına yapılabileceği gibi, bademciklerin de alınmasıyla birlikte uygulanabilir. Uygulanan ameliyat soğuk yöntem denilen klasik adenoid küreti yöntemiyle yapılabileceği gibi, radyofrekans, diatermi, koblator, mikrodebrider gibi yöntemler de tercih edilebilir. Operasyon genel anestezi altında uygulanır. Geniz eti ağız içinden alındığı için deride kesi yapılmaz. Hasta genelde aynı gün taburcu olur. Hafif bir ağrı kesiciye gerek duyulabilir. Yetişkinlerdeki geniz eti ameliyatının çocuklara göre daha ağır bir iyileşme süreci bulunur. Birkaç gün süreyle kanamaya yol açmamak için beslenmeye dikkat edilmeli önce sıvı gıdalarla, daha sonra yumuşak gıdalarla beslenilmelidir. Ilık süt, ılık çorba, dondurma, puding ideal besinlerdir. Üç-dört gün boyunca kalabalık ortamlardan uzak durulmalıdır.