Bademcik İltihabı (Tonsillit)

Bademcik İltihabı (Tonsillit): Bademcikler boğazın her iki yanında yer alan ve bir kapsülle çevre dokulardan ayrılan yapılardır. Lenfatik sisteme ait diğer yapılar gibi bağışıklık sisteminin bir bölümünü oluştururlar ve enfeksiyonlara karşı vücudu korurlar. Bademciklerin iltihaplanmasına tonsillit denilir. Akut ya da kronik olabilir.

Akut bademcik iltihabı:

Akut aktif enfeksiyonu olup ciddiyeti neden olan mikrobun tipine ve hastanın savunma sisteminin direncine bağlı olarak değişmektedir. Bakteriyel ya da viral kaynaklı olabilir.

Akut bademcik iltihabının belirtileri arasında;

• Hızlı başlayan titreme ve ateş
  • Boğaz ağrısı
  • Öksürük
  • Eklem ağrıları
  • Halsizlik
  • Nefes almada zorluk
  • Genizden konuşma
  • Yutma güçlüğü sayılabilir.

Akut bademcik iltihabının tedavisi:

Antibiyotik, ağrı kesici ve ateş düşürücüler kullanılır. Mutlaka istirahat edilmelidir. Bol sıvı tüketilmelidir.

Kronik bademcik iltihabı:

Tekrarlayan enfeksiyonlara bağlı olarak ortaya çıkar. Ergenlerde ve yetişkinlerde oldukça sık görülür. Nedeni genellikle bademcik girintilerine yerleşmiş bulunan bakterilerdir. Sigara, alerji, geniz akıntısı gibi faktörlerle oluşumu kolaylaşır. Çocukluk döneminde görülen bademcik iltihabı yol açacağı komplikasyonlar açısından mutlaka önemsenmelidir.

Kronik bademcik iltihabının belirtileri:

• Büyümüş bademcikler
  • Boyun lenf bezlerinde büyüme
  • Ağızda kötü koku
  • Ağızdan nefes alma
  • Ağzı açık uyuma
  • Boğaz ağrısı
  • Eklem ağrıları
  • Halsizlik

Kronik bademcik iltihabının tedavisi:

İlaç tedavisi uygulanabilmekle birlikte genellikle bademciklerin alınması (tonsillektomi) tercih edilmektedir.

Bademcik ameliyatı yapılması gereken durumlar:

• Tekrarlayan akut tonsillit
  • Kronik tonsillit
  • Bademcik etrafında sık sık apse oluşumu
  • Horlama ve kronik ağız solunumu
  • Obstrüktif (tıkayıcı) uyku apnesi sendromu
  • Konuşma bozukluğu oluşması
  • Ağız açıklığına bağlı çene kapanma bozukluğu oluşması
  • Yüz kemiklerinde gelişme bozuklukları

Bademcik ameliyatı:

Ameliyat genel anestezi altında gerçekleştirilir. Günümüzde Thermal Welding yöntemi tercih edilmekte ve bu sayede bademcik ameliyatlarında hemen hiç kanama olmamaktadır. Yine ameliyat sonrası ağrı daha az olmakta, iyileşme daha çabuk görülmektedir.
Operasyonu takiben ilk 2-3 gün tükürükle karışık pembe renkli hafif kanama olması normaldir ancak taze kırmızı kan veya kanlı kusma ortaya çıkarda hekime başvurulmalıdır. Ağrı çocuklarda daha az ve kısa süreli görülür yaklaşık 5 günde oldukça azalır. Genelde basit ağrı kesicilerle giderilebilir. Ameliyattan sonraki ilk gün soğuk ve sulu gıdalarla (soğuk süt, soğuk çay, dondurma gibi). İkinci gün yoğurt, muhallebi türü yiyeceklere geçilebilir. Üçüncü, dördüncü günler püre kıvamında yiyecekler tüketilebilir. Sonraki günlerde hekimin önerisi doğrultusunda beslenme sürdürülür. Ameliyattan sonra yine hekimin söyleyeceği süre boyunca asitli içecekler, acılı, baharatlı yiyeceklerden ve kakaodan uzak durulmalıdır.