Farenjit

Yutağın (farenks) iltihaplanmasına farenjit denir. Akut ve kronik olmak üzere iki tipi vardır.

Akut farenjit:

Her yaş grubunda görülebilmektedir. Gırtlak ve yanal gırtlakta enflamasyon bulunur. Genellikle grip veya nezle gibi viral enfeksiyonlar sonucu oluşur, daha az sıklıkta bakteriyel nedenlerle de meydana gelebilir. Nadiren herpes virüsü (uçuk virüsü), zona virüsü, difteri gibi nedenlere bağlı olarak görülebilir.

Akut farenjit belirtileri:

• Boğazda yanma
  • Boğaz ağrısı
  • Boğaz kaşıntısı
  • Yutkunma güçlüğü
  • Öksürük
  • Ses kısıklığı
  • Burun akıntısı
  • İştahsızlık
  • Halsizlik
  • Lenf bezlerinde şişme

Akut farenjit tedavisi:

Bakteriyel kaynaklı farenjitte antibiyotik ilaçlar, viral kaynaklı farenjitlerde antiviraller tedavi amaçlı olarak kullanılır. Yine semptomları gidermek için ağrı kesici ve ateş düşürücüler tedaviye eklenebilir. Tedavi sürecinde sigaradan ve sigara içilen ortamlardan uzak durulmalıdır. Bol sıvı alınmalıdır. Çok sıcak yada çok soğuk içecek ve gıdalar tüketilmemelidir. Acı, ekşi, baharatlı gıdalardan, asitli içecekler ve alkolden uzak durulmalıdır. Kuru, kirli, tozlu ortamlardan kaçınılmalıdır. Boğazı temizlemekten mümkün olduğunca kaçınılmalıdır.

Kronik farenjit:

Nedenleri arasında; tekrarlayan üst solunum yolu enfeksiyonları, kuru kirli tozlu hava, kronik burun tıkanıklığı, aşırı sigara ve alkol tüketimi, reflü, geniz akıntısı, burun kemiği eğriliği, alerjenler sayılabilir. Nadiren frengi, verem, cüzzam ve bazı kronik romatizmal hastalıklar da kronik farenjite yol açabilmektedir.

Kronik farenjit belirtileri:

Akut farenjite göre daha hafif seyreder ancak daha uzun sürer.

• Boğazda kuruma
  • Boğaza takılma hissi
  • Gıcık tarzında öksürük
  • Boğazda iyileşmeyen yaralar görülebilir
  • Ateş ve kırgınlık görülmez

Kronik farenjit tedavisi:

Bakteriyel enfeksiyonlarda antibiyotikler kullanılır. Antihistaminikler, dekonjestanlar, steroidler ve hiposensitizasyon (aşı tedavisi) tedaviye yardımcı olabilir. Alerji gibi nedenlerle oluşan kronik farenjitlerde neden ortadan kaldırılmalıdır. Tedavi sürecinde sigaradan ve sigara içilen ortamlardan uzak durulmalıdır. Bol sıvı alınmalıdır. Çok sıcak yada çok soğuk içecek ve gıdalar tüketilmemelidir. Boğazı temizlemekten mümkün olduğunca kaçınılmalıdır. Acı, ekşi, baharatlı gıdalardan, asitli içecekler ve alkolden uzak durulmalıdır. Kuru, kirli, tozlu ortamlardan kaçınılmalıdır.