Bademcik Taşı (Tonsillolit)

Bademciklerin üstü yapı olarak yarıklar şeklindedir. Bu yarıkların içinde çeşitli partiküller birikir ve zaman içinde sertleşerek bademcik taşına (magma) dönüşebilir. Bu partiküller genelde yemek ya da ölü hücre artıklarıdır. Bademcik taşları ağızda kötü kokunun yanı sıra boğazda batma hissi ve ağrıya neden olabilir. Gri, sarı, beyaz renkte, peynirimsi bir görünüme sahiptirler. Boyutları değişken olabilir, çok büyüdüklerinde bademcik tümörüyle karıştırılabilirler.

Bademcik Taşı (Tonsillolit) Neden Olur?

• Çeşitli enfeksiyonlar (boğaz, diş gibi)
  • Yiyecek artıkları
  • Bakterilerin metabolizma artıkları
  • Kalsiyum ya da magnezyum tuzlarının çökmesi
  • Bademciklerin normale oranla büyük olması

Bademcik Taşının (Tonsillolit) Belirtileri Nelerdir?

En sık rastlanan belirti ağız kokusudur. Bunun dışında bazen görülebilen belirtiler şunlardır:

• Boğazda, kulak arkasında ağrı
  • Batma hissi
  • Öksürük
  • Yiyecekleri ya da tükürüğü yutmada güçlük

Bademcik Taşının (Tonsillolit) Tedavisi

Hastanın çok şikayeti yoksa basit yöntemlerle taşları kendisi temizleyebilir. Ilık tuzlu suyla yapılan gargara genellikle yeterli olmaktadır. Yine dil ucu ya da kulak çubuğu yardımıyla taşlar yerinden çıkartılabilir. Gazlı içecekler yutulmadan önce bir süre ağızda bekletilebilir.

Eğer belirtiler hastaya rahatsızlık veriyorsa, taş çok büyükse özel müdahale gerekir. Bu durumda küretaj, bademcik gözeneklerini traşlamak (kriptolizis) ya da bademcik ameliyatı (tonsillektomi) gibi yöntemler uygulanabilir.

Küretaj yönteminde taşlar kürete edilerek, dokuya zarar vermeden çıkarılır. Gerekirse lokal anestezi yapılabilir.

Kriptolizis işlemi, lazer yardımı ile bademciklerin yüzeyindeki boşlukların düzleştirilerek aralara bir daha partikül girmesinin engellenmesi esasına dayanır. Genellikle lokal anestezi uygulanır.

Bademcik Taşının (Tonsillolit) Oluşmasını Önlemek İçin Neler Yapılabilir?

• Bol bol su içilmelidir.
  • Ağız ve diş hijyenine önem verilmelidir.
  • Bademcik taşları tekrarlıyorsa bir süre süt ürünlerinin tüketimi azaltılmalıdır.
  • Ilık tuzlu suyla sık sık gargara yapılmalıdır.
  • Altta yatan sebep enfeksiyonsa tedavi edilmelidir.
  • Yiyecekler iyice çiğnendikten sonra yutulmalıdır.